הגלוי והנסתר בציורי ילדים

ציורי ילדים ספונטניים מתוך הדמיון והרגש מגלים וחושפים מידע על ילדים צעירים. ככל שילדים מתבגרים הציור מצויר מתוך מחשבה, תכנון, ארגון וביקורת. 

 

הציורים מאפשרים למתבוננן לקבל מידע על אישיותו של הילד, יכולותיו, מאפייני אישיותו, יחסיו עם חבריו, מיקומו במשפחה, יחסי קרבה אל הוריו, יכולותיו הקוגניטיביות, דינמיקה משפחתית ועוד. ציורי ילדים מהווים כלי השלכתי, כשהילד למעשה משליך על הציור את רגשותיו הפנימיים. על כן הציור הוא גם כלי אבחון המשמש פסיכולוגים ואנשי מקצוע. הציורים מסייעים לאנשי מקצוע, יועצים חינוכיים וכמובן הורים שרוצים לקבל להתייעץ בקשר לילדיהם.

כאשר ניגשים לפענח ציורי ילדים חשוב לאבחן את הציור בהתאם לגילו הכרונולוגי של הילד ובהשוואה לגרף ההתפתחותי של הציור שלו. הציור מתפתח בשלבים ובסדר קבוע אצל כל הילדים כאשר רב הילדים עוברים את כל השלבים. הילד עובר משלב לשלב בהתאם לגילו הכרונולוגי ומפתח מיומנות תוך כדי התנסות. אבל התהליך ההתפתחותי והמעבר משלב לשלב משתנה מילד לילד. ניתן למצוא ציורים של ילדים שפסחו על אחד השלבים או נסוגו לשלב מוקדם יותר, ורק לאחר הנסיגה המשיכו את התקדמותם.

אם נתבונן על ציורי ילדים נשאל את השאלה מה אומרים לי הסימנים והצורות על הדף? מה משקף ציור בית? כיצד נגלה אם לילד דימוי עצמי נמוך או דימוי עצמי גבוה? מהם היחסים בתוך המשפחה של המצייר? ועוד ועוד. 

למעשה לכל ילד סגנון אישי לציור שלו. אחדים מהילדים יציירו בקו חלש ורופף שיעיד על ילד מהסס ואילו ישנם ילדים שיציירו בקו בטוח וזורם שיראה ביטחון של המצייר. חשוב מאד לאבחן את הלחץ של כלי הציור על הדף. כך גם חשובה איכות הקו, תנועת הקו על הדף ומהירות הקו. עד כמה חלל הדף ריק ועד כמה יהיה עמוס בדימויים קווים וצורות ובלתי מאורגן. כל אלה הינם סימנים המעידים על אישיותו של המצייר.

כולנו כהורים נחשפים לציורים שלעיתים נראים כשרבוטים על הדף, מבחינה כרונולוגית ציורים אלה בהתאמה לגיל שנתיים לערך ועל פניו נראה כי הם קשקושים. אולם ניתן ללמוד גם מהשרבוטים על ייחודיות הילד ומאפייני אישיותו. ניתן לומר, אם הילד מוחצן או מופנם, האם הילד מתקשה במעברים ושינויים או מדובר בילד שמסתגל מהר ובקלות. במידה והילד ישרבט בתנועות אחידות וזורמות, ללא חזרה על אותם קווים ברצף, ואיכות הקו תהיה רצופה זורמת ואינה מקוטעת, הציור יעיד על ילד המסתגל למצבים חדשים ביתר קלות מאחרים המציירים בקו מהוסס, מקוטע, שיראה שלילד קשה להסתגל למעברים.

באמצעות ציורים נוכל לחשוף גם כישורים חברתיים שיש לילד. ככל שהציור יהיה עשיר ומגוון בצורות ויהיה קשר הגיוני בין הדימויים על הדף, תנועת הקו תהיה זורמת ואחידה, הציור יראה שהילד מגלה כישורים חברתיים.

ומה נוכל ללמוד מתוך ציורי משפחה? המשפחה של הילד מיוצגת על דמויות המשמעותיות בחייו בדרך מגוונת. ולכן באמצעות ציורי משפחה, ניתן לקבל תמונה רחבה יותר על עולמו הפנימי של הילד והאופן בו המשפחה נתפסת בעיניו.

הסימנים הגרפיים בציור כה משמעותיים לגילוי המידע אודות הילד בהתאם לכישרונו ובהתאם להתנסויות שלו. ככל שהגירוי שנספק לילד יהיה מסקרן יותר הוא יגלה ענין ומוטיבציה לצייר ציור פתוח, חופשי וספונטני מתוך רגשותיו הפנימיים שממנו נוכל לשאוב מידע על עולמו הרגשי.