מאמר ב"הורים" Ynet בתאריך 7.11.16

כשהילד מצייר את אמא בגודל ענק

אפשר ללמוד הרבה על ילדים באמצעות הציורים שלהם. אז מה המשמעות של פרח קטן על דף גדול ומה אפשר להבין מהאופן שבו הם מציירים את המשפחה?

ד"ר מיקה קופלר פורסם: 07.11.16 , 14:50

ילדים צעירים מציירים מתוך מקום פנימי של רגש, ספונטניות ודמיון. לא "מהראש". הציור מהווה עבורם שפה וויזואלית תקשורתית בה הם "מדברים" וחושפים עצמם. הציור הוא גם כלי השלכתי, עליו משליך הילד את רגשותיו הפנימיים. לכן, הציור הוא גם כלי אבחון המשמש פסיכולוגים ואנשי מקצוע ומסייע להורים הרוצים ללמוד על עולמו הפנימי של ילדם. מה מגלים לנו הציורים? הרבה. הם מאפשרים לקבל מידע על אישיותו של הילד, יכולותיו, יחסיו עם חבריו, מיקומו במשפחה, יחסי קרבה אל הוריו, יכולותיו הקוגניטיביות, דינמיקה משפחתית ועוד.

אופן התייחסותו של הילד למשטח הציור ובחירת הצורות והצבעים מבטאים את מצבו הרגשי ומזגו של הילד ומכאן גם ערכם ההבעתי. סוגי הקווים, תנועת הקו ולחץ הקו על הדף משקפים מצבים רגשיים שונים. כך נוכל להבחין בין קו סוער, חד, אגרסיבי, קו בטוח או קו מהסס שאינו זורם, המלמדים על אישיות הילד המצייר. לפיכך, הסימנים הגרפיים בציור משמעותיים לגילוי מידע אודות הילד, בהתאם לכישרונו ובהתאם להתנסויות שלו.

לסביבה בה מתרחשת פעילות הציור ישנה השפעה על המצייר, ולכן יש לדאוג לסביבה ולאווירה מותאמים. כלי הציור צריכים להיות מותאמים להתפתחות הילד, למוטוריקה עדינה, מה שיגדיל את מידת ההתעניינות שלו בהם. מרחב פעילות נעים, ישיבה נוחה ומותאמת לילד ומגוון רחב של צבעים, יביאו את הילד להנעה לפעילות והנאה מתהליך הציור.

ככל שהגירוי שנספק לילד יהיה מסקרן יותר, הוא יגלה עניין ומוטיבציה לצייר ציור פתוח, חופשי וספונטני מתוך רגשותיו הפנימיים, שממנו נוכל לשאוב מידע על עולמו הרגשי. ילדים יציירו מתוך תהליך התפתחותי אישי, בהתאם לכישרונם ובהתאם להתנסויות שלהם. חשוב לציין: בפענוח ציורי ילדים בודקים מספר רב של ציורים בנושאים שונים ושצוירו במקומות שונים. לא ניתן להגיע לתובנות על סמך ציור אחד. בפענוח בודקים סימנים גרפיים שונים בהצלבה עם מרכיבי הציור השונים.

הנה כמה דוגמאות לגילויים דרך הציורים:

יש לציין שמדובר בהמלצות כלליות בלבד, ובמידה ויש צורך לאבחן את מצבו של הילד צריך לפנות לאיש מקצוע.

יחסי קרבה בתוך המשפחה

בהתבוננות בציורי משפחה נוכל ללמוד פרטים רבים אודות הילד המצייר. כשילד מצייר את דמות האם גדולה יותר מאשר דמות האב, נלמד מכך שלילד חיבור גדול יותר לאמו והיא נתפסת בעיניו כדמות הדומיננטית במשפחה, ולהיפך. חשוב לציין: גודל הדמות בעיניי הילד שונה מהשקפת מבוגרים. ילדים אינם יודעים להעריך גילאי מבוגרים, ולכן הם משתמשים בגודל הדמות כדי להביע את רגשותיהם כלפיה. כך נוכל ללמוד על יחסיו של הילד עם אחיו, ומידת הקרבה ביניהם.

כישורים חברתיים

כישורים חברתיים באים לידי ביטוי בהתנהגויות בתחום הבינאישי, כלומר שיתוף פעולה של ילד עם בני גילו (בקבוצת השווים). מגיל שש ומעלה - ככל שהציור עשיר, מגוון בצורות ומאורגן בקשר הגיוני, יעיד הציור על כישורים חברתיים של המצייר, בעוד שציורים בהם האלמנטים פזורים ואינם מתחברים יראו בדידות ובידול חברתי של המצייר. בנוסף, תנועת קו זורמת ואחידה, צביעת שטח בצורה אוורירית מורה על ילד חברותי. אך ציור שיש בו יותר מדי אוויר, כגון דף ריק עם פרח קטן, יכול להעיד על מצוקה ובדידות.

יכולת קוגניטיבית

החל מגיל 4 אנחנו יכולים לגלות יכולת קוגניטיבית של המצייר. למה הכוונה? כאשר לילד יש יכולת להפשיט צורה ולציירה באופן סכמטי, כלומר לצייר צורה מופשטת שיש לה משמעות, הדבר יראה על יכולת חשיבה גבוהה. כלומר, כאשר הילד בוחר לצייר את המאפיינים הבסיסיים של האלמנט המצויר באופן סמלי ומתומצת. לדוגמה: הבחירה לצייר פרח תוך ציור של הגבעול ועלי הכותרת של הפרח. יכולת קוגניטיבית נמדדת גם ביכולת ארגון הקומפוזיציה במרחב הדף ויכולת לתאר פרטים קטנים במכלול הכולל.

דימוי עצמי

חשוב לשים לב ללחץ של כלי הציור על הדף. אחדים מהילדים יציירו בקו חלש ורופף, שיעיד על ילד מהסס. אחרים יציירו בקו בטוח וזורם שיראה ביטחון של המצייר. בנוסף, חשוב להתייחס לאיכות הקו, תנועת הקו ומהירות הקו על הדף, לארגון הצורות והאלמנטים, עד כמה חלל הדף ריק או דווקא עמוס בדימויים. כל אלה, וסימנים נוספים אחרים, יכולים להעיד על אישיותו של המצייר.

הסתגלות למעברים ושינויים

בגילאי שנתיים עד שלוש הציורים לעיתים נראים כשרבוטים על הדף. מבחינה כרונולוגית, ציורים אלה נמצאים בהתאמה לגיל, ועל פניו נראה כי הם "קשקושים". אולם ניתן ללמוד גם מהשרבוטים על ייחודיות הילד ומאפייני אישיותו. ניתן לומר אם הילד מוחצן או מופנם, האם הילד מתקשה במעברים ושינויים או מדובר בילד שמסתגל מהר ובקלות. במידה והילד ישרבט בתנועות אחידות וזורמות, ללא חזרה על אותם קווים ברצף, ואיכות הקו תהיה רצופה ואינה מקוטעת, הציור יעיד על ילד המסתגל למצבים חדשים ביתר קלות מאלו המציירים בקו מקוטע.

הכותבת היא יועצת משפחתית המתמחה באבחון ופענוח ציורי ילדים ומרצה במכללת תילתן חיפה בקורס לפענוח ציורי ילדים שייפתח בקרוב.

 

סרטון מתוך מאמר שלי שהתפרסם ב- ynet  בתאריך 7.11.16